سفارش تبلیغ
صبا ویژن

تولیدآموزش پرورش قارچ در هر فضای سر پوشیده

تولید آموزش پرورش قارچ در هر فضای سر پوشیده

تولیدآموزش پرورش قارچ در هر فضای سر پوشیده

 

 

ولید قارچ در هر فضای سر پوشیده و دارای آب و برق امکان پذیر است این مکان حتی می تواند محیط های خانگی مانند گاراژ، انباری، پارکینگ، زیرزمین، سالن سوله و یا حتی زیر نایلون که خودتان تهیه کرده باشید به سبک گلخانه ای باشد. به هر روی بهتر آن است که تولید قارچ از محل های کوچک یا محیط های خانگی با حداقل هزینه شروع شود.تا ضمن آشنایی با روشهای پرورش و همچنین تناسب شخص شما با این کار کم کم با هزینه شخصی و یا حتی وام های بانکی تولید خود را گسترش دهید و وارد تولید این محصول به صورت صنعتی شوید
در مورد تولید قارچ خوراکی در منزل و راهای تولید و صرفه اقتصادی آن خدمت شما باید عرض کنم که پرورش قارچ دکمه ای در خانه اصلا توجیه اقتصادی ندارد و کاری بس سنگین است مگر اینکه سالن بزرگی مثل یک پارکینگ با ارتفاع سقف بلند در حدود 3.5 تا 4 متر داشته باشید . در این صورت هم نمی توان تولید زیادی داشت و تنها در حد امکانات موجود برداشت خواهید کرد . مورد دوم اینکه پروسه تولید قارچ دکمه ای 2 ماه می باشد و شما عملا یک ماه تولید خواهید داشت و یک ماه بدون تولید خواهید ماند و چون باید کمپوست و خاک پیت را تهیه کنید قیمت تمام شده آن خیلی بالا میرود .
راه دوم تولید قارچ صدفی می باشد که هم تجهیزات کمتری نسبت به قارچ دکمه ای می خواهد و هم مواد اولیه آن ساده تر است و خودتان می توانید در همان محل آماده فرمایید ولی این را باید ذکر کنم که این قارچ مشتری پسند نیست و فروش آن با مشکل ربرو خواهد شد .
آموزش کشت قارچ خوراکی ساده بوده و شما می‌توانید با شرکت در دوره‌های آموزشی، براحتی با مراحل و شیوه تولید این محصول آشنا شوید



تولیدآموزش پرورش قارچ در هر فضای سر پوشیدهپرورش قارچ خوراکی در خانه

بهترین موقع برای پرورش قارچ در خانه بین ماههای مهر تا آذر است ولی چنانچه امکانات تهویه هوا و متعادل نمودن درجه حرارت محیط محل پرورش وجود داشته باشد می‌توان قارچ را در ماههای دیگر سال تعمیم داد. بطور کلی طرز پرورش قارچ مخصوص به خود آن است و می‌توان آن را در محیط تاریک پرورش داد و به جز نور مستقیم آفتاب ، هر مقدار نور را تحمل می‌کند. در هر صورت در محل پرورش قارچ علاوه بر آنکه ، بایستی تهویه هوا به خوبی انجام گیرد، درجه هوای محیط پرورش نیز باید بین 15 – 10 درجه نگهداری شود. علاوه بر این محل پرورش بایستی کاملا تمیز ، قابل شستشو و فاقد درز یا محلی برای پرورش باکتریها ، حشرات و قارچهای مضر باشد.

تولیدآموزش پرورش قارچ در هر فضای سر پوشیده اطاق پرورش قارچ
عرض اطاق پرورش بایستی به حدی باشد که بتوان از راهروهایی که برای آن تعبیه می‌گردد، به راحتی عبور نمود. (حدود 70 سانتیمتر) عرض طبقات پرورش قارچ را نیز حداکثر 180 سانتیمتر در نظر می‌گیرند تا بتوان از دو طرف به وسط بستر قارچ دسترسی پیدا نمود و چنانچه طبقات پرورش قارچ در کنار دیوار باشد عرض آنرا حداکثر 90 سانتیمتر قرار می‌دهند. همچنین می‌توان قارچ را در جعبه‌های چوبی در اندازه 60 در 90 سانتیمتر و عمق 20 تا 25 سانتیمتر پرورش داد. طبقه بندیها معمولا در طول اطاق پرورش انجام می‌گیرد.

روی سطح زمین نبایستی طبقه‌ای مستقر نمود، حداقل فاصله بین طبقه اول تا کف زمین 15 سانتیمتر و فاصله هر طبقه از هم 60 سانتیمتر می‌باشد. بطور معمول برای پرورش قارچ در خانه فقط سه طبقه در نظر می‌گیرند
 
تولیدآموزش پرورش قارچ در هر فضای سر پوشیده نحوه آماده سازی کود
چنانچه محل پرورش قارچ محدود و کوچک باشد میزان احتیاج به کود متناسب می باشد. لذا ترجیح داده می‌شود یک محوطه بتونی به ابعاد 1?5 متر ساخته و در مجاور آن محلی برای خروج آب مازاد کود در نظر بگیرند که فاضلاب را بتوان داخل سطل یا یک مخزن بتونی کوچک به ابعاد 40 سانتیمتر وارد نمود. کف مخزن اصلی را به ضخامت 15 سانتیمتر کاه ریخته و روی سطح کاه یک جعبه‌ای به ابعاد یک متر از جنس تور سیمی ضخیم که شبکه سوراخهای آن 0?5 سانتیمتر باشد طوری قرار می‌دهند که از هر طرف با دیواره مخزن بتونی 25 سانتیمتر فاصله داشته باشد و اطراف این توری را از کاه پر نموده و داخل توری را کود اضافه کرد.